PROGRAMMA

Programma definitivo delle attività

programma ri_scosse (download available)

Modulo 1

venerdì 22 febbraio

10,00-13,30 / 14,30-19,00

Short Intro (15 min.)

Fabrice Le Floch (FR), Anita Silva  (PT)

 quadratino Creativity I:

1. Practical small exercises to introduce the topic;
2. Overview of the obstacles for having creative ideas (with exercises);
3. Explanation of the creative process and associated thinking patterns (with exercises);

In each of this point there is a small input and lots of little creative problem-solving.  

sabato 23 febbraio 2013

10,00-13,30 / 14,30-19,00

Fabrice Le Floch (FR), Anita Silva  (PT)

 quadratino Creativity II:

1. Techniques to produce creative ideas (brainstorm, SCAMPER, etc);
2. Brief explanation of the Innovation process;
3. Producing innovative Ideas for concrete businesses (with exercises);

This second part is more linked to innovation and meant for participants to actually produce lots of ideas for innovative business for example in small groups or individually.

Per questo modulo è prevista la traduzione dall’inglese.

Modulo 2

sabato 2 marzo

10,00-13,00

Carles Cunill (ES) quadratino Introduzione alla sharing ecomony

Introduzione alla sharing economy con riferimenti a diverse esperienze (car sharing, couchsurfing, co-living, urban gardening, ecc.). Sono previsti collegamenti skype con testimoni e proiezione di video testimonianze.

14,00-18,00

Jonas Sala  (ES)  quadratino Crowdfunding: l’esperienza di Verkami

Sarà presentata l’esperienza del sito Verkami (come nasce e come funziona), sarà fornito un panorama sui principali siti europei di crowdfunding. Successivamente in partecipanti lavoreranno in gruppi su una applicazione alle idee emerse durante il modulo 1.

domenica 3 marzo

10,00-14,00

Andera Paoletti (IT)   quadratino Co-working: l’esperienza di Casa Netural (Matera)

Il workshop sarà strutturato facendo perno sui “sogni” dei partecipanti. La matrice motivazionale, infatti, è l’unica che permette sul lungo periodo di rendere sostenibili i progetti. Racconteremo come la Basilicata, terra spopolata in molti luoghi, svuotata da migrazioni di giovani che partono per realizzare i loro sogni fuori, invece ha attratto alcune persone per creare il progetto Casa Netural. Un’esperienza di co-working che innova remixando le risorse territoriali disponibili: artigianato, agricoltura, energie rinnovabili, innovazione, tech, problemi sociali, tenendo a mente la complessità della triple-P (People, Planet e Profit) e della triple-R (Riduce, Reuse, Ricycle). Durante il workshop si organizzerà un worldcafe in due sessioni per provare in maniera pratica a mappare dei problemi territoriali e risolverli collaborando in gruppo.

15,00-19,00

Letizia Custodero (UK)  quadratino Co-working: l’esperienza di The Hub Kings Cross London  

This workshop will look at the concept of networking and co-working, particularly identifying these models as a tool to overcome the traditional approach to work and current lack of resources. We will explore the idea of co-working and networking as:

-sharing of knowledge, know hows and best practices

-use of co-working spaces to facilitate collaboration

In this context we will analyze the HUB as a case study and leading example of co-working space and community of peers. We will identify the key factors of its success in:

-the role of its hosting team to foster connections between members locally (in the physical space) and globally (within the worldwide HUB network)

– support programs such as HUB clinics and mentoring scheme

-collaborations between peers and amplification of members’ success through showcase events such as London HUB Club and socials

With the aim of providing practical examples of networking and co-working you will participate in a Knowledge Café’ and group projects will be created and finally presented using The London HUB club method

giovedìì 7 marzo

10,00-13,30 / 14,30-17,00

Marie-Pierre Escoubas-Beneviste  quadratino L’Intercomprensione delle lingue: un modo diverso e innovativo per imparare a comunicare 

L’imprenditorialità creativa, come qualunque attività umana, non può fare a meno della comunicazione e quindi del linguaggio. Ora i processi accelerati di internazionalizzazione degli ambiti sociali e lavorativi ci costringono ad operare dei cambiamenti drastici nella maniera in cui ci rapportiamo agli altri, parlando o scrivendo. Per non subire tali cambiamenti e rischiare di farsi spossessare della legittimità della propria parola, della propria lingua e della cultura che costituisce, è diventato essenziale che ognuno di noi sviluppasse ciò che chiamerò un “plurilinguismo sostenibile”. Durante il workshop sarà presentata la nozione di intercomprensione delle lingue, una un metodo innovativo per il raggiungimento di quest meta. Saranno proposte delle attività di gruppi per metterla in pratica. Si scoprirà come la creazione di una  situazione che dia spazio e riconoscimento all’identità linguistica delle persone possa attivare la riflessione su se stessi e sulle dinamiche in atto nell comunicazione verbale, possa consentire la costruzione di strategie di apprendimento, e possa infine offrire l’occasione a ognuno di dare il meglio di sé, sapendo fare un uso consapevole delle proprie risorse e conoscenze per giungere, insieme, all’obiettivo condiviso.

Modulo 3

Venerdì 8 marzo, Sabato 9 marzo

Mark Simmons, Richard Laermer

quadratino Workshop 1: Creating Powerful Strategies Using Consumer Insights

Effective advertising and marketing depends on creating campaigns that are founded upon compelling insights about the consumers we are trying to reach. Insights are not the same as data or research, but can come from them. They are those ‘ah-ha!’ moments when a marketer who is a good observer of their target market sees something very revealing about them that will help differentiate the brand and its communication. To start the workshop I will give a presentation about the importance of consumer insights and the tools marketers can use to find them. Then the participants will be split into small groups and given the task of using social media to come up with relevant consumer insights about a specific brand or category and with my help develop a creative strategy and marketing campaign. Finally they will then present these campaigns to the whole group.

quadratino Workshop 2: Unleashing Creativity for Business

Creative thinking is a vital part of problem solving in business and yet it is often not fully embraced by business people because it is not well understood and involves taking risk, something many of them feel uncomfortable with. In this workshop I help the group to become familiar with creativity techniques designed to be used in business and so increase their chances of being innovative and solving difficult business challenges. Using the 11 original games developed for my book The Business Playground I will teach the group how to think more creatively at work, and how to come up with more and better creative solutions to problems. Participants will be given specific challenges to solve and tasked with coming up with ideas in a fun, inspiring and informative way through playing the games.

Entrambi i workshop del modulo 3 saranno tenuti in inglese, con traduzione in italiano.

Per info: ri.scosse@gmail.com

4 thoughts on “PROGRAMMA

  1. Pingback: il programma definitivo « ri-scosse

  2. Pingback: A HUB Bari un LdB per la creazione d'impresa attraverso la creatività.

  3. Pingback: E’ tempo di ri-scosse, are you streaming? | Laboratori dal Basso

  4. Pingback: benetural.com – Il mega laboratorio Ri-scosse !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s